چنگال / چنگالک
 
خانه هنر سپندار
بانوی پارسی هرکجا هستی خدا به همراهت.
 
 
چهار شنبه 16 / 5 / 1391برچسب:, :: 14:8 ::  نويسنده : سپندار

 

چنگال یا چنگالک

 

مواد لازم : نان تُنُک ( نان تیری ؛ که نازک پهن کرده و بر روی تابه می پزند )

لُورک( غذایی که از دوغ پخته تهیه می شود و با آن کشک درست می کنند .)

یا ریچال ( لوری که با زردچوبه و گرد سیرخشک یا موسیر خشک و سیاه دانه مخلوط شده باشد)

یا شکر و روغن حیوانی ، یا یخنی کوبیده .

 
 

<!--[if !supportEmptyParas]--> <!--[endif]-->چِنگال ( به کسر حرف اوّل ) مخفف چنگ مال مخلوطی از نان تنک با لورک و ریچال و یا مخلوطی از روغن حیوانی همراه با شکر و یا نان خشک مخلوط با یخنی می باشد .

 

وجه تسمیه ی چنگال از آن جاست که این غذا با چنگ زدن و مالیدن با دست درست می شود « چنگ مال » و سپس چنگال نام گرفته است .

 

این غذا را به سه روش تهیه می کنند :

 

1- چنگال لُورک :

 

ابتدا چند قرص نان تنک که نازک و خشک است به خوبی خرد کرده و ریز ریز می کنند و یا نان تنوری (بازاری ) را با دست می پرزانند و با کمی آب و روغن نم می زند . بعد مقداری لورک یا ریچال روی نان های خرد کرده ریخته و بادست چنگ می زنند تا خوب مخلوط شود به طوری که لورک و ریچال با همه ی نان های خرد شده آغشته شده و اثری از لورک و ریچال در همه جای ظرف باشد.

 

چنگال آماده شده را با دست می خورند و هنگام لقمه برداشتن مواد را در دست فشار می دهند تا به هم بچسبد و به صورت لقمه درآید .

 

2- چنگال یخنی :

 

یخنی را که آب آن را گرفته اند و گوشت و نخود و لوبیای آن باقی مانده با گوشت کوب نرم کوبیده تا همه ی مواد به خوبی نرم و مخلوط شده باشد و به همان صورت اول با نان های ریز شده در هم می آمیزند. این غذا را با تربزه ( ترب سر درشت ) قاچ کرده ، سبزی خوردن و ترشی تناول می کنند . گاهی وقت ها خورش بادمجانی را که از ظهر باقی مانده به صورت چنگالک برای شب تهیه و می خورند.

 

3- چنگال شکر :

 

باز هم نان های خرد شده را در ظرفی ریخته و مقاری روغن حیوانی را که داغ کرده اند و به صورت مایع درآمده بر روی آن می ریزند و خوب چنگ می زنند و بعد مقداری شکر بر روی آن می پاشند و دوباره چنگ مال می کنند تا خوب با هم مخلوط شود و نوش جان می کنند.

 

حرف های سپنداری:

من خیلی مطمئن نیستم که این غذا فقط مخصوص کدوم شهر باشه چون از چند نفر در شهرهای مختلف هم که پرسیدم، گفتن که ما هم ازین غذا داشتیم پس نمیتونم بگم که دقیق از کجا اومده ولی در تهران و کازرون قدیم خوندم که زیاد خورده میشده

البته من یه مدل دیگه چنگال درست کردم با توجه به گفته یکی از همین عزیزان که در آینده ای چند هفته ای براتون با عکس میذارم که خیلی خیلی با این مدل بالایی فرق داره.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







درباره وبلاگ


-سلاملکم ــــــــــــــــــــ به خونه من خوش آمدی هر چی که مربوط به هنر توی یه خونه هست رو اینجا میگم یه سری از کارها #مربوط به خودم# هست که #با ذکر منبع# کپی کنید. باقیش هم از نت جمع آوری کردم که نوش جون وب تون. ---- اگه عکسی پخش نشد راست کلیک گزینه show pictureرو بزنید.
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینکـــــــــ هوشمند
  ابتدا من رو با عنوان ـــــــــــ خانــه هنـر سپنـــدار
و آدرس sepandaar.loxblog.com لینک کنید بعدش مشخصات لینک خودتونو  در زیر بنویسید . دیگه باقیش خودکار انجام میشه.نگران نباشید.





نويسندگان


ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 11
بازدید دیروز : 43
بازدید هفته : 85
بازدید ماه : 148
بازدید کل : 11779
تعداد مطالب : 185
تعداد نظرات : 82
تعداد آنلاین : 1